Сюжет
Фільм охоплює дві тисячі років буття і
розповідає про багато етапів історії України: скіфи і варяги, війни українських
козаків з польською шляхтою, гайдамацька вольщина, світова війна 1914—1918
р.р.,боротьба Української Народньої Республіки з більшовиками, революційний рух
і протистоячий йому рух гайдамаків-націоналістів на чолі з Симоном Петлюрою,
білоукраїнська еміграція. Ці етапи, викладені у 12-ти епізодах, об'єднані
однією постаттю діда, що є уособленням патріархального селянства з його вірою у
минулі цінності та байдужого до революційних змін. Онуки діда — Павло і Тиміш —
традиційно в дусі аґітпропу протиставлені один одному. Молодший —
контрреволюціонер, націоналіст, у конфлікті з владою і законом, eмігрує до
Праги і отримує диверсійне завдання. Старший, Тиміш, приєднується до
більшовиків, зрозумівши глибинну суть легенди про гайдамацький скарб — все
багатство земля. Сам дід не впорається з завданням, що його доручає молодший
онук — підірвати більшовицький потяг. Його підбирають молоді пасажири і він
погоджується їхати з ними у непевне світле майбутнє.
Оцінки «Звенигори» радянських часів з плином часу
змінилися. З однобокої оцінки фільму як тріумфального зображення будівництва
нової соціалістичної держави він постає тепер як зображення міфічної України,
сила і вічність якої, як гайдамацький скарб, заховані у історичній пам'яті
народу. Цікаво, що саме молодшому онукові розкриває дід таємницю старої
гробниці, яку мистецтвознавці ототожнюють з метафоричною скарбницею
культурно-історичної пам'яті народу. Але скарб не знайдений, щасливе майбутнє
нездійснене, а Павло стріляє собі в голову з попередженням діду: «Ось
наближається антихрист!». Це ніби передвіщення до хвилі страшних репресій, до
безжального та апокаліптичного Молоха, що пожирає своїх дітей. Довженко добре
знав про репресії, адже й сам ледве уникнув їх у 1923 році.
Колись позитивний (у трактуванні радянських
мистецтвознавців) образ більшовика Тимоша теж нині переоцінюється. Цей чоловік,
який вбиває свою кохану заради святих цілей революції, є вельми проблематичним
образом у низці архетипів Довженка. Мотив зради у його творах займає особливе
місце: зрада коханих, зрада ідеалів, зрада інтересів викликає у нього
однозначну і однакову відразу. Він не просто вбачає у своїх земляків потяг до
зради, а й висловлюється щодо її причин. А вона полягає у недостатньому знанні
свого минулого і небажанням його пам'ятати. «Їх не учили Батьківщині — їх учили
класовій ворожнечі і боротьбі, їх не учили історії. Народ, що не знає своєї
історії, є народ сліпців», — говорить Довженко у своєму щоденнику.
Нажаль, за картину Довженко був «таврований» клеймом
буржуазний націоналіст.
24 вересня 1927 р. газета «Кіно» друкує статтю
«Обличчя ворога» — «Про шкідливу діяльність буржуазних націоналістів в
українській кінематографії». «Сценарії для українських студій», — говориться в
статті, — писали такі «автори», як терорист Фальківський («Леся»), бандит
Тютюнник, контрреволюціонер Буревій та подібні їм… Петлюрівський отаман
Тютюнник, сховавшись під псевдонімом «Юртик», разом з українським поетом М.
Йогансеном, скритне використаним націоналістами, здає на Одеській кінофабриці
сценарій «Звенигори», в якому проповідується ідея «буржуазної української
нації». Сценарій «Звенигори» ставив Довженко, який не зміг до кінця подолати
шкідливі засади сценарію, і картина вийшла з грубими політичними
помилками".
Як вже раніше згадувалось, С. Ейзенштейн писав про цей фільм: «Фільм усе більше
починає звучати невимовною чарівністю. Чарівністю своєрідної манери мислення.
Дивним переплетенням реального з глибоко національною поетичною вигадкою.
Гостросучасного і разом з тим міфологічного. Гумористичного і патетичного.
Чогось гоголівського. В повітрі носилося: серед нас нова людина кіно, майстер з
власним обличчям.»
До речі, «Звенигора» був останнім фільмом О.Довженка, знятим
за чужим сценарієм.
Фільм вийшов на екрани Києва 13 квітня 1928 року, на
московські — 08 травня того ж року.
Немає коментарів:
Дописати коментар